Spedycja od kuchni. Czy warto zostać spedytorem?

Branża TSL uważana jest za jedną z najbardziej perspektywicznych branż na świecie, dlatego coraz więcej osób planuje swoją karierę zawodową w jednej z jej gałęzi. Ciekawą, a zarazem wymagającą pracą jest spedycja, polegająca na organizowaniu przewozu towarów, zarówno w obrębie granic państwa, jak i na trasach międzynarodowych.

ciąg samochodów ciężarowych na autostradzie

 

  1. Spedytor międzynarodowy i krajowy. Rodzaje spedycji
  2. Ile zarabia spedytor?

 

Zawód spedytora jest trudny - liczą się umiejętności analityczne, dobra pamięć oraz zdolność logicznego myślenia. Niezbędna jest również znajomość przepisów prawa transportowego, także tych dotyczących czasu pracy kierowców i innych przepisów z zakresu spedycji.

Chcesz zostać spedytorem? Przeczytaj na ten temat więcej na tej stronie: https://star.edu.pl/spedytor-jak-zostac

 

Spedytor międzynarodowy i krajowy. Rodzaje spedycji

 

Transport, spedycja, logistyka, w skrócie TSL, to branża bardzo wymagająca, w której każdy pracownik, nie tylko spedytor, ponosi ogromną odpowiedzialność za swoje działania. Widać to szczególnie w organizacji pracy spedytora - popełniane w niej błędy mogą rzutować na opóźnienia lub awarie podczas całego procesu spedycyjnego. Zakres obowiązków spedytora zależy w dużej mierze od tego, jakim rodzajem transportów się zajmuje. O tym, kim jest spedytor, szerzej można przeczytać na https://star.edu.pl/spedytor-kto-to, warto się jednak skupić mocniej na tym, jakie są jego obowiązki w związku z zajmowanym stanowiskiem.

 

Według ogólnej definicji, spedytor zajmuje się szeroko pojętą organizacją transportu towarów. W zakres jego obowiązków wchodzi wybór środka transportu, zabezpieczenie ładunku, nadzorowanie przewozu oraz właściwego odbioru ładunku. To, za pomocą jakich narzędzi będzie pełnił te obowiązki, zależy od rodzaju organizowanego transportu. Spedycję dzieli się ze względu na:

  • wielkość obszaru działania - spedycja międzynarodowa i krajowa,
  • ilość przewożonego ładunku - spedycja całopojazdowa, masowa, drobnicowa i specjalistyczna,
  • gałąź transportu - transport morski, lotniczy, drogowy i kolejowy.

 

W Polsce najczęściej mówi się o spedycji drogowej, ponieważ samochody ciężarowe to najbardziej rozpowszechniony środek transportu, a sieć dróg w kraju daje wiele możliwości przewozu towarów na różne odległości. Jej ograniczeniem jest jednak przestrzeń i ładowność składu - tonaż waha się od zaledwie kilkuset kilogramów, przez 24 tony w transporcie standardowym, aż do ładunków ponadgabarytowych, osiągających znacznie większe ciężary. Ładowność i tonaż mają szczególne znaczenie w transporcie międzynarodowym, m.in. ze względu na ograniczenia prawne w poszczególnych krajach. Remedium na te ograniczenia jest spedycja kolejowa, która sprawdza się tam, gdzie istnieje rozbudowana infrastruktura związana z tym rodzajem transportu. Znacznie szybsza, ale niestety droższa jest spedycja lotnicza, oraz alternatywna dla niej, spedycja morska.

 

W każdej z tych gałęzi spedycji obowiązują inne zasady organizacji transportu towarów, które determinują to, co robi spedytor, jakie dokumenty leżą w obrębie jego zainteresowań i z jakimi podwykonawcami powinien współpracować. W dużej mierze to od doświadczenia spedytora zależy, czy transport przebiegnie sprawnie i bez problemów, a odbiorca otrzyma zamówione towary w umówionym czasie.

 

Ile zarabia spedytor?

 

Motywatorem do pracy w zawodzie spedytora jest wynagrodzenie, które w najlepszych firmach znacznie przekracza średnią krajową. Wszystko zależy od zakresu obowiązków, doświadczenia i posiadanych umiejętności. Najmniej zarabia asystent spedytora, który wykonuje podstawowe obowiązki i wyręcza swojego przełożonego m.in. w obowiązkach administracyjnych. Spedytorem może zostać nie tylko osoba po wyższych studiach z zakresu logistyki, ale również absolwent technikum logistycznego. Osoby przygotowane do pracy w zawodzie technik spedytor, zarabiają nieco więcej od asystentów, chociaż ich wynagrodzenie nie sięga kwot przeznaczonych dla specjalistów. Spedytor z doświadczeniem, pracujący na samodzielnym stanowisku, zarabia średnio około 5 tys. zł brutto, przy czym jest to mediana zarobków z przedziału 4-6 tys. zł. Doświadczeni spedytorzy osiągają najwyższe wynagrodzenie, które w spedycji krajowej oscyluje wokół 7 tys. zł, natomiast w spedycji międzynarodowej wykracza nawet ponad 10 tys. zł brutto.

 

Zarobki zależą również od wielkości firmy oraz od tego, czym zajmuje się spedytor i jak rozwinięte są jego umiejętności miękkie. W tej pracy nie wystarczy bowiem ukończyć kurs na spedytora, trzeba także nastawić się na ciągłe doskonalenie i szlifowanie nabytych już kompetencji. Ważna jest umiejętność podejmowania decyzji, również w trudnych warunkach, a także branie pełnej odpowiedzialności za skutki tych decyzji. Zarówno spedytor krajowy, jak i międzynarodowy, niezależnie od tego, jaką spedycją się zajmuje, powinien być odporny na stres, dobrze działać pod presją i perfekcyjnie organizować swoją pracę. W CV spedytora, pracodawcy zwracają również uwagę na znajomość języków obcych, przydatną szczególnie w spedycji międzynarodowej, oraz na biegłą obsługę komputera i specjalistycznych programów. Ważne są także umiejętności negocjacyjne i handlowe, związane z negocjowaniem stawek za usługi i zawieraniem umów z kontrahentami.

 

Materiał partnera

Komentarze

  • ccwrc

    24.11.2021 20:55

    Czy ktokolwiek czyta zgłoszenia reklamacyjne? Formularz kontaktowy - milczy od miesięcy. Kontakt via mail - brak odpowiedzi, brak potwierdzenia odbioru, brak czegokolwiek. Saldo uzupełnione z potwierdzeniem a na fotosiku doładowania brak - nie zostało zaksięgowane. Może czas otworzyć skrzynkę kontaktową i zająć się czytaniem maili?

Aby dodać komentarz musisz być zalogowany!

Zaloguj się