Zakładając sklep internetowy kluczową kwestią jest wybór oprogramowania, na jakim będzie działać nasza platforma sprzedażowa. Jest to jedna z najważniejszych decyzji w całej działalności na rynku e-commerce, ponieważ to od niej będzie zależeć cały proces zakupowy klientów oraz strefa zarządzania sprzedażą.
Software as a Service - gotowy sklep internetowy
Pierwszym rodzajem platformy, pozwalającej na sprzedaż on-line jest oprogramowanie typu SaaS, czyli Software as a Service. Charakteryzuje się ono tym, że otrzymujemy gotowy sklep internetowy, wraz z panelem umożliwiającym zarządzanie sprzedażą i gospodarką magazynową w pakiecie. Jest to najłatwiejszy do wdrożenia model handlu on-line, ponieważ właściciel sklepu internetowego nie musi zupełnie znać się na programowaniu oraz zatrudniać fachowców w tej dziedzinie. Otrzymujemy tu gotowe i niedrogie rozwiązanie, które w łatwy i przystępny sposób możemy zintegrować z wybranymi funkcjami, takimi jak dodanie oferty firm transportowych lub operatorów płatności. Mamy również w pakiecie wsparcie ze strony działu technicznego, gdyby cokolwiek niepokojącego działo się z naszym sklepem internetowym, ponieważ dostęp do platformy jest nam sprzedawany jako abonament. Przykładem tego typu oprogramowania jest CStore (https://www.cstore.pl/gotowy-sklep-internetowy/). Jeśli chodzi o minusy tego typu rozwiązań, to trzeba tu wspomnieć o mniejszej niż w przypadku dedykowanych rozwiązań personalizacji usług oraz o tym, że jest to dobre rozwiązanie dla sklepów posiadających małą lub średnią bazę produktową.
Open Source - tanie ale wymagające rozwiązanie
Innym przykładem oprogramowania dla sklepów internetowych jest Open Source, gdzie otrzymujemy licencję na korzystanie z oprogramowania i mamy możliwość modyfikacji jego kodów źródłowych. Daje to bardzo dużo możliwości personalizacji oraz darmową bazową wersję oprogramowania. Open Source pozwala na tworzenie bardzo dużych baz produktowych, wprowadzanie licznych funkcjonalności oraz rozbudowanych paneli administracyjnych. Jednak warto zauważyć, że aby prowadzić sklep internetowy w modelu Open Source musimy znać się dosyć dobrze na programowaniu lub zatrudnić do tego wykwalifikowanych programistów, którzy wdrożą nam to rozwiązanie i będą nadzorować jego działanie. Istotną kwestią są też opłaty dodatkowe za różne rozszerzenia i funkcje, które chcielibyśmy wprowadzić. Jest to więc platforma dla trochę bardziej zaawansowanych użytkowników, lub takich, dla których liczy się możliwość tworzenia rozbudowanego sklepu internetowego.
Dedykowana platforma sprzedażowa - drogie ale spersonalizowane rozwiązanie
Najbardziej kosztownym rozwiązaniem jest stworzenie własnej platformy dedykowanej. Oznacza to nic innego jak to, że zatrudniamy własnych programistów lub firmę, która zajmuje się tworzeniem oprogramowania i projektujemy swój sklep internetowy od podstaw. Jest to idealne rozwiązanie dla tych przedsiębiorców, którym zależy na sklepie “skrojonym na miarę”, ponieważ w tym rozwiązaniu każdy element czy funkcjonalność może zostać stworzona zgodnie z wolą właściciela sklepu. Daje to ogromne możliwości i idealnie się sprawdza przy bardzo rozbudowanych sklepach oraz gdy chcemy wprowadzić nieoczywiste rozwiązania. Platforma dedykowana ma także dwa minusy - po pierwsze jest to rozwiązanie bardzo kosztowne, ponieważ wymaga długiej pracy bardzo wykwalifikowanych programistów. Po drugie stajemy się tutaj uzależnieni od osoby,która nasz sklep stworzyła, ponieważ tylko ona tak naprawdę jest w stanie szybko i sprawnie wprowadzić modyfikacje w tak zaawansowanym technicznie sklepie. Jest to więc rozwiązanie dla dużych firm lub nietypowych branż, gdzie liczą się nietypowe rozwiązania.
Warto więc rozważyć te trzy najbardziej popularne wersje oprogramowania dla sklepów internetowych i przeanalizować nasze potrzeby i plany rozwoju sprzedaży. Będzie to solidna podstawa do dalszych działań na rynku e-commerce.
Artykuł sponsorowany