Balans bieli

Każdy zna na pewno to uczucie,  kiedy zdjęcie wykonane w tym samym miejscu i czasie, ale różnymi aparatami, ma zupełnie inne kolory. Jedno jest lekko pożółkłe,  inne zbyt niebieskie. Wygląda wtedy jakby na obiektyw nałożony był jakiś kolorowy film, ale przecież wcale nie został użyty. Od czego to zależy i który aparat ma w tym wypadku rację? 

 

W aparatach cyfrowych niestety wiele ustawień aparatu pozostawiamy automatyce, więc i w tym przypadku należy korzystać z ustawień manualnych,  żeby móc w pełni zapanować nad tym, co chcemy uzyskać na zdjęciu. W ustawieniach aparatu często będą to uproszczone ustawienia obrazkowe takie jak światło dzienne, światło żarówki, zachmurzenie, światło jarzeniówki itp. W bardziej zaawansowanych aparatach, lustrzankach czy bezlusterkowcach można ustawiać balans bieli według skali wyrażonej w Kelwinach (K), nazywanej temperaturą barwową.Jest  to najbardziej dokładny sposób poinformowania aparatu o tym, jak ma definiować światło białe, by na fotografii kolor biały był jak najbardziej zbliżony do tego, co widzimy gołym okiem. Oczywiście wpływa to również na inne kolory na zdjęciu. Jeżeli nieprawidłowo ustawimy balans bieli to wszystkie inne barwy również nie będą wyglądały naturalnie oczywiście inaczej ustawiony balans bieli może być również efektem artystycznym, ale warto znać ogólną zasadę, by stosować ją świadomie). 

 

Wyznaczane są często wartości wyrażone w Kelwinach dostosowane do zastanego światła np: 

1800K - świeczka 

2800K - żarówka energooszczędna halogenowa 

5500K - światło dzienne

7000K - miejsce zacienione 

 

Najlepiej zaobserwować to na przykładzie zdjęć zrobionych jednym aparatem, w tych samych warunkach oświetleniowych, ale z różnymi ustawieniami aparatu:

Automatyczny balans bieli

Tryb: zachmurzenie

Tryb: światło jarzeniówki

Tryb: żarówka

Tryb: światło dzienne (pogodny dzień)

2800K

7000K

5500K

Komentarze

Aby dodać komentarz musisz być zalogowany!

Zaloguj się