Fotografia kulinarna w dużej mierze jest podobna do fotografii produktowej - z tą różnicą że w
przypadku żywności fotografowany obiekt bardzo szybko traci swoje walory estetyczne. Mamy więc bardzo mało czasu by uchwycić odpowiedni moment i zrobić zdjęcie. W związku z tym wszystkie kadry lepiej mieć wcześniej zaplanowane, by uniknąć sytuacji, w której nasza potrawa stanie się nieapetyczna. Zdecydowanie lepiej na odbiorcę będzie działać zdjęcie, na którym z nad porcji pysznego makaronu unosi się para, a świeży sos dopiero rozpływa się na boki, niż takie gdzie składniki zdążyły się zlać w jedną całość.
Najlepszym przykładem szybkości i zręczności jaką trzeba się wykazać przy robieniu zdjęć żywności są lody - pyszne, słodkie i uwielbiane przez większość ludzi niezależnie od wieku. Wyglądają bardzo apetycznie - zwykle przez pierwszą minutę po nałożeniu. Później bardzo szybko zaczynają się topić.
Podobnie sprawa wygląda w przypadku bitej śmietany:
Zdjęcia wykonane w odstępie około minuty
Wyraźnie widać jak śmietana zaczęła wypływać z gofra
Jak poradzić sobie w takiej sytuacji? Fotografowanie jedzenia
By mieć odpowiednio dużo czasu na ustawienie naszej aranżacji i późniejsze zrobienie zdjęcia, wcześniej możemy ustawić większość elementów tła, a na miejsce jedzenia, które ma być fotografowane, podstawić podobny do niego przedmiot, żeby można było odpowiednio ustawić światło, dobrać odpowiednie parametry przysłony, balans bieli oraz dobrać inne elementy kompozycji.
Przykładowo: przy fotografowaniu wspomnianych wcześniej lodów użyłam zwiniętego w kulki ręcznika papierowego.
Fotografowane danie jest najważniejszym obiektem na zdjęciu i to właśnie ono powinno zwracać naszą uwagę, pamiętajmy więc o tym, by tej uwagi niechcący nie rozpraszać.
Żeby osiągnąć ten efekt można między innymi:
- rozmyć tło, które nie jest istotne dla fotografowanego obiektu (używając niskiej wartości przysłony np: f/2.8 lub zmieniając ogniskową na większą np: 200 mm)
- zachować spójność kolorystyczną i znaczeniową - nie umieszczać obok zbyt jaskrawych elementów nie związanych z kompozycją (jeżeli na przykład fotografujemy białą bezę to starajmy się nie umieszczać w tle elementów, które nie mają związku z fotografowanym obiektem i odwracają uwagę swoim kolorem) -
Dobrze byłoby by każdy element tła miał swoje uzasadnienie - fotografując Ratatouille (rodzaj gulaszu warzywnego) umieśćmy w tle warzywa i przyprawy z których jest przyrządzony: cukinię, bakłażana, pomidory, cebulę, bazylię itp.
Warto też zastanowić się nad skojarzeniami związanymi z daną potrawą. Z jakiego kraju pochodzi? W jaki sposób jest podawana? Kiedy się ją jada? Jakie emocje się z nią kojarzą? Co chcemy pokazać poprzez przedstawienie jej w określony sposób na zdjęciu? Jakie skojarzenia i efekt chcemy uzyskać?
Jakie elementy umieścić na zdjęciu? - przykładowe skojarzenia do kompozycji fotografii kulinarnej:
Stare deski - rustykalność, swojskość
Biel - elegancja, szyk, poranek, dzieciństwo
Błękity - lato, morze, plaża
Czerń w tle - sentyment, elegancja, design, dobrobyt
28.02.2019 15:37
I tego typu artykuły mogłyby się pojawiać cyklicznie ;) Można się nieco przyczepić do interpunkcji, ale czytało się dobrze.