Reklama online wciąż bije rekordy

Firmy stawiają na reklamę online – tak wynika z najnowszego badania AdEx realizowanego na zlecenie IAB Polska. W roku 2016 na tę formę promocji wydano 3,6 miliarda złotych, co stanowi kolejny już rekord.

W stosunku do roku 2015 wartość reklamy online zwiększyła się o niemal 440 milionów złotych (czyli 14% wzrostu w przeciągu roku). Oznacza to, że reklama cyfrowa nie tylko utrzymuje stałą tendencję zwyżkową, ale wzrost jej popularności przyspieszył w porównaniu dla lat poprzednich (w 2014 w stosunku do 2013 wzrost o 10,5%, w 2015 w stosunku do 2014 – o 9,6%).

Display wciąż na szczycie

Najpopularniejsze formy reklamy cyfrowej w porównaniu do 2015 roku pozostają niezmienne – to display (reklama graficzna), SEM, ogłoszenia oraz e-mail marketing. Wzrosły wydatki na każde z nich, jednak niekwestionowanym królem wśród różnych rodzajów reklamy w Internecie pozostaje display – wydatki na tego typu promocję (wliczając w tę formę także reklamę video) przekraczają połowę całości wydatków na reklamę online (50,2%).

– Reklama online wciąż ma ogromny potencjał, między innymi za sprawą wzrastającej popularności urządzeń mobilnych – komentuje przedstawiciel agencji Internetum. – Warto inwestować przede wszystkim w reklamę graficzną: jak pokazują badania, internauci zwracają większą uwagę na obrazki niż sam tekst.

Kochamy mobile i social media

Najwięcej wydatków „płynie” ku mobile i social mediom. Roczny wzrost wydatków na reklamy typu mobile wyniósł aż 64% w stosunku do wartości z roku 2015 (w związku z czym w 2016 roku tego typu promocje miały 23% udziału w ogólnych wydatkach na reklamę online).
Na reklamę cyfrową niezmiennie najwięcej wydają przedsiębiorstwa powiązane z handlem, na kolejnych miejscach klasyfikują się branże motoryzacyjna, telekomunikacyjna oraz finansowa. Coraz chętniej w ten sposób reklamują się także firmy oferujące żywność.

Potencjał wzrostu?

Stały wzrost wydatków na reklamę, nowe innowacyjne formy oraz fakt, że pod względem udziału reklamy online (zwłaszcza mobilnej) wciąż nie doścignęliśmy naszych zachodnich sąsiadów, najlepiej pokazują, że ten rynek nie powiedział jeszcze ostatniego słowa. Eksperci prognozują dalszy wzrost wartości rynku reklamy cyfrowej, któremu towarzyszyć będzie nieustanna ewolucja jej formy.