Tradycyjne przekazy marketingowe powoli zaczyna wypierać sztuka opowiadania o marce, czyli storytelling. Skupienie uwagi odbiorcy na narracyjnej formie i usłyszenie dzięki niej wybranej historii jest bezcenne dla każdej marki.
Jednym z działań content marketingu jest storytelling. Opowiadanie historii to jedna z najbardziej naturalnych i znanych każdemu form komunikacji. Co wolą ludzie zamiast suchych danych? Oczywiście opowieści, które szybciej i mocniej niż kolejne statystyki zapadają w pamięć odbiorców. Storytelling jako jedna z metod badawczych został przeobrażony w skuteczne działania marketingowe. To sposób na zwrócenie na siebie uwagi – wyróżnienie się wśród innych, tradycyjnych przekazów marketingowych.
Zaangażuj emocjonalnie odbiorcę i przyciągnij jego uwagę
Storytelling to technika, której celem jest skupienie uwagi odbiorcy na przekazywanej treści, przy czym musi ona zawierać rzeczy, które klient chce usłyszeć, a nie te, którymi chce się podzielić marka. Powinny one wpisywać się więc w potrzeby konsumentów poprzez odpowiednio dobrany styl oraz dopasowanie komunikatu do percepcji odbiorców.
Opowiadana historia powinna być wypełniona cennymi informacjami, aby nakłaniać do prowadzenia dyskusji oraz wzbudzać chęć podzielenia się z innymi usłyszaną/obejrzaną treścią. Działa to wówczas jak efekt wirusowy. Wzbudzanie emocji to podstawowy cel storytellingu. Najlepiej kiedy bohater opowieści musi zmagać się z jakimiś trudnościami, a rozwiązaniem jest dana marka czy produkt. Wzruszającą historię, która zostanie później powtórzona, można stworzyć nawet o drewnianych klockach czy metalowych śrubkach (źródło: https://www.ifirma.pl/poradnik-przedsiebiorcy/storytelling-w-marketingu.html).
True story
Storytelling to dziś jedno z wielu działań, których podejmują się agencje marketingowe, takie jak np. internetum.com, realizujące szeroko pojęte plany marketingowe. W opowieść o marce czy produkcie da się wyposażyć praktycznie każdą firmę. Sukces zabiegu marketingowego polega na zrobieniu tego w taki sposób, w jaki nie zrobili tego inni. Wówczas wystarczy wykonać pracę na tyle wiarygodnie, aby klient zaczął się utożsamiać z daną historią. Pokazanie najcenniejszych stron marki czy produktu bliskich odbiorcy w emocjonalnym sensie – właśnie to można osiągnąć dzięki storytellingowi.
Moc sprawcza opowieści może być naprawdę wielka. W storytellingu warto jednak dawkować emocje – nie kończyć nagle i na dobre danej historii, ale kontynuować ją, dodając kolejne „wątki” (następne produkty, usługi itd.).